«کافی بود محو تماشای ویترین یک مغازه شوی و دستان کوچکت از دستان مادر رها شود، قرعه کشی بهمن بایودنت چه زمانی است آن وقت برایت شروع سردرگمـی بود، اندکی جلو مـی رفتی و مادر را مـی دیدی و صدایش مـی کردی، رویش را کـه بر مـی گرداند و قامتِ کوچکت را کـه با نگاهی آمـیخته بـه تعجب مـی نگریست، آن موقع تو مـی ماندی و سکوت ناشی از یک شرمندگی کودکانـه…»

این حکایت زمانی هست که مـی توانستی درون پیـاده روهای شـهر قدم بزنی و آسوده خاطر فقط مغازه ها را بنگری بی آن کـه نگران از فرو رفتن تیرهای شیطانی بـه چشمان خود باشی، آری شاید بتوان گفت این روزها تنـها سود پوشش های رنگارنگ و چسبان و کوتاه زنان سرزمـین ما این هست که کودکان کمتر مادران خود را اشتباه مـی گیرند.
حکایت مظلومـیت و مـهجوریت چادر مشکی را نـه درون هنگامـه بیست و دو بهمن مـی توان سنجید و نـه درون صحن و سرای امام رئوف و نـه درون کوچه ها و محله های سنتی شـهر.

مظلومـیت و مـهجوریت چادر مشکی را آن زمان درون مـی یـابی کـه به سینما مـی روی، بـه تئاتر، بـه مراکز بزرگ خرید، بـه جشنواره های هنری، بـه پیـاده روهای خیـابان های بالای شـهر، بـه کوه و پارک های جنگلی و نشانی از زنان چادری نمـی یـابی، تو گویی کـه تمام زنان شـهر چادر را بـه کناری نـهاده اند،

این چنین هست که “باربارا اسلاوین” خبرنگاری کـه نام او را درون جمع همکاران روزنامـه های واشنگتن پست، نیویورک تایمز و اندیشکده علوم و امنیت بین الملل ( ISIS )  وابسته بـه اسرائیل مـی توان یـافت درون آخرین سفر خود بـه تهران از وضعیت امروزِ حجاب زنان ایرانی نسبت بـه گذشته ها ابراز رضایت مـی کند و در گزارشِ آخرین سفر خود بـه ایران درون پایگاه تحلیلی المانیتور اینطور مـی نویسد کـه “این روزها درون تهران دیگر زنان زیر پنجاه سال چادری کم‌تر بـه چشم مـی‌خورند”.
اما بـه راستی آیـا واقعیت همـین هست که مشاهده مـی شود؟ آیـا نسبت زنان چادری بـه دیگر خانم ها کـه البته آنان نیز درون صورت رعایت حجاب اسلامـی محترم و قابل تکریم هستند، این قدر کم و ناچیز شده هست یـا این کـه برخی از زنان چادری ترجیح مـی دهند فضای اجتماعی را بـه خصوص درون فعالیت های فرهنگی هنری و ورزشی تفریحی دربست تقدیم دیگران کنند و سپس خود نیز بـه جمعانی بپیوندند کـه از وضعیت بد حجاب درون این اماکن گلایـه مند هستند؟

ممکن هست استدلال شود کـه اجتناب حضور خانم های چادری درون برخی فضاها بـه واسطه نامناسب بودن آن فضاهاست، اتفاقا همـین عدم حضور این دسته از خانم ها یکی از دلایلی هست که آن فضاها را نامناسب و جولانگاه بدحجابی کرده است. قرعه کشی بهمن بایودنت چه زمانی است اگر برخی فضاها نامناسب هست چهانی حتما آن را درست کنند؟ آیـا جز این هست که همـین زنان محجبه حتما با حضور فعال و با نشاط و با جاذبه ی ناشی از رفتار رحمانی خویش ورق را برگردانند؟ آیـا با درون خانـه نشستن اوضاع عوض مـی شود؟

روی این سخن البته با معدود افرادی نیست کـه چادر را از روی عادت و اکراه بر سر نگه داشته اند و هر جا مجالی بیـابند خود را از آن آسوده مـی کنند و یـا با رفتار سبک و دور از متانت یک زن محجبه شأن چادر را مخدوش مـی کنند، بلکه با آنانی هست که با عشق و بر اساس یک باور درونی حجاب برتر را انتخاب کرده و خود نیز از وضعیت امروز حجاب درون کشور ناراحت هستند و نسبت بـه بهبود آن احساس وظیفه مـی کنند.

در عرصه اجتماعی تکلیف بزرگی بر دوش زنانی هست که چادر را با معرفت برگزیده اند و آن این هست که با خودنمایی خویش درون عرصه های اجتماعی مانع از شکل گیری انگاره ی ذهنی درون اقلیت بودن زنان چادری درون محیط های فرهنگی هنری و ورزشی تفریحی شوند. قرعه کشی بهمن بایودنت چه زمانی است این خودنمایی آن خودنمایی توأم با خودآرایی نیست کـه قطعا نکوهیده و مذموم هست بالاخص به منظور زنان چادری، بلکه درون واقع بالا نگاه داشتن عَلَم چادر مشکی درون جامعه اسلامـی و اثبات گزاره توانمندی زنان محجبه درون عرصه های اجتماعی است. اتفاقی کـه تا کنون بـه دلایل متعددی تقریبا شکل نگرفته هست و برخی فضاها را فقط زنان بدحجاب پر کرده اند و شاید هم این گونـه بگوییم کـه برخی فضاها فقط زنان بدحجاب را جذب کرده اند که تا جایی کـه اگر درون مواردی نادر زنان چادری نیز مجال ورود یـافته اند بـه دلیل سنگین بودن محیط ترجیح داده اند چادر خود را بـه کناری نـهند و همرنگ جماعت شوند، دنیـای سینما و بازیگری از آن دست فضاهایی هست که که تا کنون درون بست دور از دسترس زنان محجبه باقی مانده است.

اما بـه راستی چه حتما کرد؟ آیـا جز این هست که وظیفه اصلی درون باب نـهادینـه فرهنگ حجاب بر دوش خود خانم های محجبه است؟ آیـا جز این هست که که تا کنون فریـادها و مرثیـه خوانی ها از اوضاع غیرقابل قبول حجاب درون عمل تاثیری نداشته است؟ بـه نظر مـی رسد این روزها کـه لشگر بی حجابان و پوشان خیـابان های شـهر را بـه تسخیر درآورده اند، زنان محجبه بیش از گذشته وظیفه دارند با رفتار آمـیخته با محبت و تدبیر درون محیط های اجتماعی بالاخص فضاهای فرهنگی هنری و ورزشی تفریحی فعالیت کنند و توانمندی های خود را ارائه کنند، این فعالیت حتی اگر بـه صرفِ حضور و در سکوت کامل نیز باشد ارزشمند است، آن چنان کـه امام صادق (ع) درون روایتی مـی فرمایند: قرعه کشی بهمن بایودنت چه زمانی است با سکوت مردم را بـه سوی ما دعوت کنید.

منبع: دانا




[خوشحالی خبرنگار خارجی از وضعیت حجاب درون ایران! · جدید 97 -گهر قرعه کشی بهمن بایودنت چه زمانی است]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Thu, 05 Jul 2018 22:32:00 +0000